Piparkakku
Piparkakkujen juuret juontavat tuhansien vuosien taakse Indusvirran
laaksoon.
Sieltä leivonnaisperinne on siirtynyt Egyptin kautta tänne yhteiseksi juhlaleiväksi.
Alkuaan kakut tehtiin taikinasta, jossa oli pelkästään jauhoja ja
hunajaa. Hunajaa pidettiin jumalten ruokana ja antiikissa
siinä uskottiin piilevän pitkän iän salaisuus. Hunajakakkuja uhrattiin
jumalille, ja jotta jumalat ymmärtäisivät paremmin, mitä niiltä
pyydetään, kakkuja alettiin muotoilla erilaisiksi hahmoiksi.
Vanhimmat kakut olivat reliefimäisiä, puu- tai
savimuoteissa valmistettuja.
Kuvaleipien avulla voitiin välittää
viestejä myös jumalille.
Eurooppaan hunajakakut tulivat Kreikan kautta Egyptistä sekä idän
kauppamatkoilta ja ristiretkeläisten mukana. Pitkään tätä jumalten
herkkua saivat valmistaa vain luostarit,
joille kertyi ylijäämähunajaa muun muassa mehiläisvahakynttilöiden
valmistuksesta. Vähitellen resepti tuli myös leipureiden tietoisuuteen.
Kun Kaukoidästä alettiin tuoda eksoottisia mausteita, niitä lisättiin
taikinaan ja hunajan tilalle vaihtui sokeri. Piparkakku on saanut
nimensä maustepippurista, joka oli ensimmäisiä pipareissa käytettyjä
mausteita.
Pian hunajakakut muokkaantuivat eri Euroopan maissa erilaisiksi pipareiksi, esimerkiksi Saksassa pehmeiksi Lebkucheneiksi. Aikoinaan pipareita pidettiin jopa lääkkeenä, joiden uskottiin auttavan
moneen vaivaan. Tämä perustui hunajan ja mausteiden käyttöön.
Monilla piparkakkumalleilla on oma vertauskuvallinen merkityksensä,
vaikka tätä ei enää välttämättä tiedostetakaan.
Esimerkiksi possupipari on symboli viikinkiajan uhrileivästä, jonka
avulla jumalilta toivottiin rikkautta. Suomessa suosituin kukan mallinen
piparkakku on hyvän sadon, rikkauden ja hedelmällisyyden vertauskuva.
Piparkakku-ukko ja -akka puolestaan kuuluvat ikivanhaan
elämänpuuaiheeseen,
joka on pitkän ja onnellisen elämän symboli.
Sydän, tähti ja lintu ovat uskonnollisia rakkauden, uskon ja Pyhän
Hengen vertauskuvia.
Sitä mukaa kun uskomukset ja symboliikka ovat
vähentyneet, on muotteihin ilmaantunut myös uusia malleja.
Kristityissä maissa kuvaleipä saattoi olla raamatullisin kuvin varustettu pyhä ehtoollis- tai muistoleipä.
Kakut toimivat aikoinaan myös lemmenviestien viejinä tai välittivät poliittisia mielipiteitä.
kortti vuodelta -50
Meillä piparkakut tunnettiin luultavasti jo keskiajan loppupuolella.
Ensimmäisen kirjallisen dokumentin mukaan Turkuun tuotiin Saksasta kaksi
tynnyrillistä piparkakkuja vuonna 1685.
Ensin niitä ryhdyttiin leipomaan
kartanoissa ja pappiloissa, joista tapa siirtyi myös kansan käyttöön.
Porvaristo oppi juomaan kahvia 1700-luvulla ja koko kansan tavaksi se
juurtui 1800-luvun lopulla. Piparkakut olivat omiaan nautittaviksi
juhlissa kahvin kanssa.
Jotkin piparkakkuihin liitetyistä uskomuksista kulkevat
kansanperinteessä vielä tänäkin päivänä.
Useimmiten näillä uskomuksilla
haviteltiin onnea, rikkautta ja menestystä. Aikoinaan esimerkiksi
uskottiin, että pitämällä piparkakkua kirkonmenojen ajan taskussa
vältyttiin sairauksilta. Kakkuun siunaantui voimaa ja sitä syömällä
välttyi tarttuvilta taudeilta. Luostareiden kahvipöydissä esiintyneiden
eläinhahmoisten piparkakkujen tarkoituksena oli taas karjaonnen
turvaaminen. Kristillisessä perinteessä piparkakkujen ja muiden makeiden
joululeivonnaisten sanottiin kuvaavan synnitöntä Kristusta, enkelten
leipää.
Piparkakkutalot saivat juurensa Grimmin veljesten tositarinan innoittamasta sadusta
Hannu ja Kerttu, joka pohjautuu julmaan tosikertomukseen leipuri Katarina Schraderin
kohtalosta 1600-luvun puolivälissä.
Katarinan surmaaminen ja uunissa polttaminen johtui kahden leipurin
välisestä riidasta, jossa toisena osapuolena oli leipuri Hans Metzler.
Katarina Schrader kyllästyi riitaan ja muutti pois Nürnbergistä.
Myöhemmin hän kuitenkin palasi läheiselle metsäseudulle, osti sieltä
mökin ja perusti leipomon.
Katarina kehitteli omia piparkakkujaan ja myi
niitä hyvällä menestyksellä kartanoihin ja luostareihin.
Tämä suututti
kateellista Hans Meztleriä niin, että hän päätti kostaa. Metzler väitti
käräjäoikeudelle, että Schrader oli noita, joka ottaa vangikseen lapsia,
lihottaa heitä ja pistelee lopuksi poskeensa.
Käräjäoikeus päätti peukaloruuvikokeen perusteella, ettei Katarina
Schrader ollut noita. Metzler tuohtui asiasta pahanpäiväisesti, otti
mukaansa sisarensa Gretelin ja lähti tapaamaan Katarinaa. Perillä
sisarukset surmasivat Katarinan ja polttivat hänet uunissa. Kaameasta
tarinasta vääntyi kansan suussa vähitellen satu Hannusta ja Kertusta.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti