Ikivihreät puut ovat olleet
ikuisen elämän symboleita egyptiläisten, kiinalaisten ja juutalaisten
muinaisissa perinteissä. Eurooppalaisten pakanoiden keskuudessa yleinen
puun palvonta säilyi kristinuskon valloituksen jälkeenkin.
Jo 1500-luvun Saksassa huoneita
koristeltiin joulun aikaan vihrein kuusenoksin. Oksista tehtiin yhä
suurempia kimppuja, kunnes kimput korvattiin kokonaisilla kuusilla tai
kuusenlatvoilla. Vihreät oksat tulevalle vuodelle takasi
menestyksen ja hedelmällisyyden.
Joulukuusen keksijäksi
nimettiin Martti Luther, jonka kerrottiin liikuttuneen jouluisen tähtitaivaan
alla kuusimetsässä kotimatkalla Wittenbergiin. Kuusen vihreyttä
selitti legenda rajumyrskyn yllättämästä Vapahtajasta,
joka turhaan etsi suojaa muiden puiden alta. Vain kuusi levitti uskolliset
lehvänsä ympäröimään Vapahtajaa, joka kiitollisena
siunasi puun viheriöimään kesät talvet.
Joulukuusen nykymuodon uskotaan olevan lähtöisin
Saksasta, jossa ensimmäinen julkinen kuusi pystytettiin vuonna 1605
Strasbourgiin, joka silloin oli osa Saksaa. Mainittu kuusi oli
koristeltu punaisin omenin.
Aluksi joulukuuset
olivat ilmeisesti pieniä ja ne olivat henkilökohtaisesti
omistettuja perheen jokaiselle jäsenelle. Kuuseen sidottiin kullekin
annettavat lahjat. Kuuset olivat myös koristeellisina esillä koko
jouluvierailusesongin ajan.
Suomessa joulukuusen leviäminen joka kodin keskipisteeksi alkoi
varakkaista säätyläiskodeista kaupungeissa. Ensimmäinen maininta
joulukuusesta on vuodelta 1829, jolloin helsinkiläisen paroni von
Klinckowströmin kodissa oli kahdeksan pientä kuusta, yksi kullekin
perheenjäsenelle. 1800-luvun lopulla joulukuusi yleistyi myös
maaseudulla muun muassa kansakoulujen joulujuhlien välityksellä.
1920-luvulla se tunnettiin jo koko maassa. Alkuun maaseudulla joulukuusi
tavallisesti ripustettiin latvastaan tuvan orteen. Kaupungeissa
joulukuusia alettiin pystyttää ulos 1800-luvun puolivälin jälkeen. Kun
kuusi yleistyi myös köyhimmissä kodeissa, ulkokuusia ei enää pystytetty,
kunnes tapa elvytettiin 1930-luvulla Yhdysvalloista saatujen esikuvien
mukaan.
Metsän tuoksuinen
kuusi kelpasi aluksi luonnollisessa asussaan, mutta pikkuhiljaa sitä
alettiin koristella perheen varallisuuden ja elämäntilanteen mukaan.
Joulukuuseen on liitetty alun perin vahvaa symboliikkaa: ikivihreä
puu kuvastaa elämän jatkuvuutta, valot viittaavat Jeesuksen syntymään.
Koristeet, kuten varsinkin alkuaikoina makeiset ja muut herkut,
puolestaan symboloivat joulun lahjoja.
Joulukuusen koristeiden teollisen valmistuksen aloitti K. A. Weiste Helsingissä
1924. - Ensimmäinen sähkölampuin koristeltu ulkokuusi seisoi
Pietarsaaren torilla jo 1905, Helsingin Suurtorilla amerikkalaisten esikuvien
vaikutuksesta 1930. Vuodesta 1954 lähtien Helsinki on lahjoittanut
joulukuusen Brysselin kaupungille.
Joulukuusi saattaa olla myös peräisin katolisen kirkon
keskiaikaisista seimiasetelmien paratiisipuusta, johon ripustettiin mm.
omenoita (syntiinlankeemuksen symboli) ja öylättejä (katumuksen
symboli). Puut koristeltiin ajan myötä yhä runsaammin ja juhlallisemmin,
esimerkiksi kullatuilla pähkinöillä ja leivonnaisilla. Hopean- tai
kullanväriseen paperiin käärityt hedelmät ovatkin ilmeisesti nykyisten
pallokoristeiden edelläkävijöitä. Lametta, metallinen tai
metallinhohtoinen ohut nauhakoriste, keksittiin Saksassa 1600-luvulla.
Kerrotaan, että itse Martti Luther olisi keksinyt valaista kuusen
kynttilöin, kun hän oli ihastellut talvisen tähtitaivaan tuiketta
kuusimetsän yllä ja oli tahtonut havainnollistaa saamansa vaikutelmaa
perheelleen. Olipa tarina Lutherista sitten tarua tai totta,
saksalaisilla ylipäänsä on ollut merkittävä rooli joulukuusen ja
joulukoristeiden historiassa.
Kuusi sellaisenaan ei vastannut 1800-luvun tyyli-ihanteita, vaan sitä
piti koristella monin tavoin ennen kuin se sopi kodin muuhun
sisustukseen. Protestanttisen Euroopan joulunvieton esikuvamaasta
Saksasta joulukoristemuodit levisivät ympäri maailman. Lasista
puhalletut kimmeltävät punaiset, siniset, hopean- ja kullanväriset
pallot ja kävyt olivat hyvin suosittuja. Muita tyypillisiä koristeita
ovat olleet lippunauhat, paperiketjut, lametta-nauhat, omenat tai muut
hedelmät, piparkakut, hapsukaramellit, olkikoristeet, latvatähti sekä
erityisesti kynttilät. Parafiinin keksiminen 1830-luvulla teki
kynttilöistä hinnaltaan sopivia poltettavaksi kymmenittäin myös
joulukuusessa. Kynttilänpitimiä ruvettiin valmistamaan 1870-luvulla.
Ensimmäiset sähkökynttilät tulivat käyttöön jo 1900-luvun alussa, mutta
niiden yleistyminen on ollut hidasta aina 1950-luvulle saakka, koska
niiden katsottiin turmelevan elävien kynttilöiden aidon tunnelman.
1890-luvun Saksassa joulukuusi
koristeltiin ”loistamaan, kimaltamaan, tuikkimaan ja häikäisemään”.
Suomessa 1900-luvun alussa omenat leivonnaiset, konvehdit ja muut pikku
herkut saivat paikkansa kuusen oksilla, kuten myös olkikoristeet.
Myöhemmin koristeiksi tehtiin paperista leikeltyjä kuvia, paperinauhoja
ja lippuja. Siniristilippunauhat olivat suosittuja erityisesti Suomen
itsenäistymisen aikaan. Sotavuosina koristeet tehtiin saatavilla
olevista materiaaleista, sillä kuusesta ei haluttu luopua. Nykyään muovi
on syrjäyttänyt lasin pallojen materiaalina, lametta-nauhat eivät
nekään enää ole metallisia. Aika ajoin koristelutyyliä on pyritty
yksinkertaistamaan ja luonnonmukaistamaan,
Saksalaisissa kodeissa joulukuusi
vakiinnutti asemansa 1800-luvun aikana, ja saksalaiset maahanmuuttajat
veivät tämän tavan silloin myös Amerikkaan. Vuodesta 1891 lähtien on
Valkoisen talon eli USA:n presidentin virka-asunnon edustaa komistanut
joulukuusi.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti